.

Sunday 15 March 2015

SENARAI SOLAT SUNAT DAN CARA MENGERJAKANYA

11 comments:

  1. Bukankah nabi sudah cakap pada Tuhan waktu mikraj dulu bahawa umatnya tak sanggup semayang banyak sangat? Kenapa nabi reka pula semayang sunat yang banyak? Nabi bohong pada Tuhan ke? Dan Tuhan bodohkah boleh kena tipu oleh nabi? TIDAK ADA SEMAYANG SUNAT!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Solat5 waktu dilakukn sbgai tnda ketaan kita manakala Solat sunat dilakukan adalah sebagai tanda kita bersyukur. Kalau saudari taknak lakukan solat sunat xmengapa tpi xperlu salahkan baginda..kerana baginda adalah manusia yg sngt2 bersyukur sbb tu baginda lakukn solat sunat. Moga saudari dirahmati Allah..wallahualam.

      Delete

    2. Segala hukum dan peribadatan kita ada dijelaskan melalui wahyu Allah dalam Quran. Oleh itu pastilah Quran itu lengkap dan terperinci. Apa yang tidak dinyatakan dalam Quran, contohnya solat-solat sunat, bukanlah ajaran dari Allah. Rasul mengatakan dia hanya ikut apa yang diwahyukan kepadanya seperti yang dijelaskan dalam ayat2 berikut.

      6:50. Katakanlah, "Aku tidak mengatakan kepada kamu, 'Aku mempunyai perbendaharaan Allah'. Aku tidak mengetahui yang ghaib, dan aku tidak mengatakan kepada kamu, 'Aku seorang malaikat'; aku HANYA MENGIKUT APA YANG DIWAHYUKAN kepadaku."

      7:203. Dan apabila kamu tidak mendatangkan kepada mereka satu ayat, mereka berkata, "Mengapa kamu tidak pilih sendiri?" Katakanlah, "AKU HANYA MENGIKUTI APA YANG DIWAHYUKAN kepadaku daripada Pemeliharaku; inilah bukti yang nyata daripada Pemelihara kamu, dan petunjuk, dan pengasihan, bagi kaum yang mempercayai."

      7:3. Ikutlah apa YANG DITURUNKAN kepada kamu daripada Pemelihara kamu, dan JANGAN mengikuti waliwali selain daripada Dia; sedikit sekali kamu mengingati.

      Nabi adalah suriteladan yang baik. Kalau nabi pun hanya ikut Quran yang diturunkan kepadanya, kenapa umatnya tidak mencontohi Nabi ikut Quran, tetapi ikut Syafie, Bukhari dan berbagai2 ularmak atau sami agama? Adakah Nabi juga belajar agama daripada ularmak atau sami?


      Oleh kerana Nabi hanya ikut Quran yang diwahyukan kepadanya, sudah pasti Nabi tidak berani mencipta sendiri sesuatu atas nama Allah, kerana Allah telah memberi amaran cukup keras sebagai berikut:


      69:44. Sekiranya dia mengada-adakan terhadap Kami sebarang ucapan,
      69:45. Tentu Kami mengambilnya dengan tangan kanan,
      69:46. Kemudian pasti Kami memotong urat jantungnya,

      Nabi kata dia hanya ikut Quran yang pastinya lengkap. Kalau Quran tidak lengkap, bermakna Allah telah gagal menurunkan sebuah kitab yang sempurna hingga perlu pula diperlengkapkan oleh manusia. Ini tidak menasabah langsung. Oleh itu semua jenis ibadat yang terdapat dalam kitab2 ularmak, tapi tiada disebutkan dalam Quran bukanlah dari ajaran nabi.

      Sebenarnya kebanyakan manusia tidak dapat melihat petunjuk Allah di dalam Quran kerana hati mereka telah ditutup. Maka mereka mengatakan Quran tidak lengkap dan tidak terperinci. Oleh itu mereka mencari kitab2 selain Quran yang kononnya merakamkan ‘sunnah’ nabi, sebagai pelengkap Quran. Maka jadilah mereka golongan ingkar/anti Quran yang menolak ayat2 seperti di atas, yang mengatakan Nabi hanya mengikuti apa yang diwahyukan kepadanya. Lalu Allah menutup hati mereka untuk memahami Quran.

      Delete
  2. Allah akan jatuh hati pada org yg mengerjakan amalan2 sunnah disamping amalan2 wajib. Wallahualam.

    ReplyDelete
  3. Kehidupan cuma sekali didunia fana ini.marilah kita mengejar amalan2 sunnah dan wajib sblum kembali kita kepada allah subhanawataala

    ReplyDelete
  4. Solat sunat bebankan kita ka. Nak buat buat la. Tak nak suka hati la.

    ReplyDelete
  5. Mohon discreenshot ya sebagai panduan saya untuk melakukannya

    ReplyDelete

'